Новий освітній простір, зручні парти та інтерактивні класні  дошки, сучасні методики, «розумні» підручники та акваріуми з 1 вересня – чого тільки не обіцяла першокласникам та їхнім батькам і вчителям міністр освіти і науки України Лілія Гриневич в останні два місяці. Але все сказане очільником МОН залишається лиш гарними словами. Розслідування «Викривача» виявило шокуючі факти: у школах не знають, як запроваджувати НУШ і не мають фінансування на забезпечення навчальними засобами та меблями бодай одного класу.  «Безпрецедентні інвестиції у початкову школу», які, як запевняє міністр, «уже пішли на місця», у самі школи не потрапили. Тож першого дня осені для більшості першокласників почнеться «СУШ» –  «Стара українська школа».

На початку квітня 2018 року Кабінет Міністрів розподілив між областями понад 1,3 млрд. гривень цільової освітньої субвенції на облаштування «Нової української школи». Буквально за кілька днів після цього міністр освіти і науки Лілія Гриневич заявила, що кошти вже на місцях, директорам шкіл слід починати складати бюджетні запити і проводити закупівлі шкільних меблів, комп’ютерного обладнання та дидактичних матеріалів. На початку травня «Викривач» поцікавився, як у регіонах готуються до «Нової української школи». «А ніяк!», – відповідали директори шкіл. – Кошти ж іще не прийшли».

Те саме підтвердили і в обласних державних адміністраціях, у які «Викривач» надіслав інформаційні запити. Так, чиновники Чернігівської ОДА лише називали суми з урядової постанови, призначені на відповідну область, й описували механізм розподілу коштів. І ані слова – коли цей розподіл відбудеться.

«Кошти субвенції будуть спрямовані обласному бюджету, бюджетам міст обласного значення, районів та об’єднаних територіальних громад»,  – аналогічно відповіли на наш запит у Волинській ОДА, яка має отримати майже 38 млн. грн.

Але скільки саме коштів буде виділено бюджетам нижчого рівня? На які суми можуть розраховувати школи на місцях? Відповідей на ці запитання наразі немає. У районних державних адміністраціях Волинської області констатують: кошти не надходили.

Така ж невизначенність зараз панує  на рівні сіл. Там досі чекають на обіцяні міністром гроші на реформу.

«Шкіл в об’єднаній територіальній громаді 8, вони отримають 90% із державного бюджету і 10% –  від нас. Як ми можемо виділяти свої кошти, якщо не знаємо, скільки нам держава виділила? – каже Антон Марцинішин, головний спеціаліст з питань освіти Вишнівської сільської ради.

Рекламуючи «Нову українську школу», міністр Лілія Гриневич описувала, що буде у кожній класній кімнаті з 1 вересня. Для першокласників – одномісні столи та парти, стільці, килим для сидіння та гри,  крісла-пуфи, подушки з м’яким покриттям, дошки, фліп-чарти, стенди для діаграм, полички для зберігання приладдя та стенд для змінної виставки дитячих робіт,  настільні ігри, інвентар для рухливих ігор, класна бібліотечка та акваріум. Для вчителя – стіл, стілець, комп’ютер, полиці/ящики, шафи для зберігання дидактичного матеріалу тощо. Аби школа отримала кошти на все, директор школи повинен написати бюджетний запит у районне управління освіти. Але директори навіть не знають, у яку суму все це обійдеться.

«Міністерство взяло інформацію про кількість учнів, які будуть у нас у першому класі. Цю інформацію ми дали десь місяці два тому. На цьому все й стало. На забезпечення одними меблями нам треба тисяч 30 гривень. Але ми досі не знаємо, на яку суму розраховувати, щоб робити бюджетний запит. Поки не знаємо фінансування, ми не можемо нічого замовити і навіть працювати над цим питанням», – розповів Василь Лук’янчук, директор Олеської загальноосвітньої школи.

У сусідньому Римачівському навчально-виховному комплексі отримали лише фінансову допомогу від обласної ради – аж 7 тисяч гривень.

«Із міністерства державних коштів ще не отримували і не знаємо, що нам виділено. У школу найперше потрібно закупити обладнання для робочого місця вчителя: сканер, принтер, ламінатор і обов’язково – ноутбук. А що можна за 7 тисяч купити? – розводить руками директор Іщенко Тетяна. – Дошка у нас практично нова, парти купили торік. Я розумію, що за всіма тими вимогами меблі не дуже. Але якщо не буде коштів, то хоч би купити оргтехніку. У нас приміщення дуже старе, пристосоване, ремонт зробили в минулому році».

Ситуацію із підготовкою до «Нової української школи» народний депутат, заступник голови парламентського комітету з питань освіти і науки Ірина Констанкевич вважає катастрофічною. І відповідальність за такий стан справ повністю лежить на керівництві МОН.

«Я об’їхала кілька районів Волинської області, була у школах, там де будуть перші класи «Нової української школи». У жодному з класів ще нічого немає. З обладнання не придбано нічого, з меблів не придбано нічого, з оргтехніки не куплено нічого. Немає коштів. Хоч кругом говорили, що кошти виділені», – розповіла Ірина Констанкевич.

За її словами, у Волинській області вже давно мали б розпочатися закупівлі меблів та обладнання для початкових класів. На «Прозорро» вже розміщені оголошення про проведення тендерних процедур. Скажімо, відділ освіти Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області цього тижня закуповує 4 комплекти з 15-ти учнівських одномісних столів для школи у Новобогданівці очікуваною вартістю 112 288 грн. Виробник меблів має поставити їх у школу до кінця червня. Фактично, процедури закупівлі займають до двох місяців. Але на Волині досі не розподілили навіть кошти, і з кожним днем залишається все менше часу, щоби встигнути підготувати шкільні класти до  наступного навчального року.

«Треба спитати у міністерства, які є носіями цієї реформи, як  вони тоді мислили і як календарний план розписали?  – каже Ірина Констанкевич. – Кожна реформа, яка розпочинається, має передбачати фінансовий ресурс і знати, на що вона спирається. Відповідальність лежить на виконавчій гілці влади згори – міністерство – обладміністрація – районні адміністрації. Бо вони є тими, хто визначає ефективність цієї освітньої політики і забезпечує її».

Незадовільну оцінку роботі міністра дає і народний депутат Ірина Суслова. Вона вважає, що, окрім незрозумілого механізму виділення бюджетної субвенції, Міністерство освіти і науки не забезпечило й прозорості розподілу коштів.

«Це несистемність і непослідовність роботи міністерства, – коментує Суслова. – Якщо ми не маємо конкретних цифр – скільки дітей піде до першого класу, скільки буде усього класів, то як ми можемо обрахувати і правильно розподілити кошти на закупівлю парт, матеріально-технічного обладнання для класів, підручників? А якщо це не можливо обрахувати, тоді ці гроші списались по невідомими нам показникам. А якщо гроші списались по невідомими нам показникам, то, звісно, не зрозуміло, хто отримує, у якій кількості і коли взагалі це буде отримано школами».

Провали у підготовці шкіл до нового навчального року чиновники від освіти знову перекладуть на батьків учнів, вважає народний депутат Михайло Головко.

«Дітей лишають напризволяще, тому що фінансування немає. Зараз дірка у бюджеті – понад 100 млрд не вистачає. За який рахунок вони куплять ці парти? Раніше це самі батьки робили. І зараз то знову перекладуть на них», – каже Головко.

Отож, одних лише заяв міністра освіти і науки Лілії Гриневич про нечувано щедре фінансування реформи освіти виявилося замало, аби у класах з’явилися нові шкільні меблі, а на партах – нові підручники. Часу на підготовку до старту «Нової української школи» стає все менше, і з кожним тижнем навпроти слова «реформа» все чіткіше вимальовується слова «провалено».

 Цією публікацією ми розпочинаємо моніторинг підготовки до старту «Нової української школи». Стежте за нашими наступними розслідуваннями.

https://vykryvach.com.ua/wp-content/uploads/2018/05/194907.jpghttps://vykryvach.com.ua/wp-content/uploads/2018/05/194907.jpgДудник СашаСтаттіProzorro,Василь Лук’янчук,Ірина Суслова,Іщенко Тетяна,Лілія Гриневич,Михайло Головко,МОННовий освітній простір, зручні парти та інтерактивні класні  дошки, сучасні методики, «розумні» підручники та акваріуми з 1 вересня – чого тільки не обіцяла першокласникам та їхнім батькам і вчителям міністр освіти і науки України Лілія Гриневич в останні два місяці. Але все сказане очільником МОН залишається лиш гарними словами....Викривач
Поширити посилання
FacebookTwitterGoogle+Telegram